Co to jest ślad węglowy w transporcie?

Coraz większe zanieczyszczenie środowiska naturalnego powoduje, że ludzie szukają sposobów na ograniczenie wpływu swojej działalności na otaczający nas świat. Coraz więcej mówi się o globalnym ociepleniu spowodowanym nadmierną emisją gazów cieplarnianych ze szczególnym naciskiem na CO2. 

Co to jest ślad węglowy w transporcie?

Ślad węglowy w transporcie odnosi się do ilości gazów cieplarnianych, głównie dwutlenku węgla (CO2), które są emitowane do atmosfery w wyniku działalności transportowej. Jest to miara wpływu danego środka transportu na zmiany klimatyczne i zanieczyszczenie atmosfery. To właśnie transport jest odpowiedzialny za ⅕ całej światowej emisji dwutlenku węgla. Co więcej, trend ten ma charakter wzrostowy, więc coraz istotniejsze jest drastyczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu.

W przypadku różnych środków transportu ślad węglowy może znacznie się różnić. Na przykład, transport lotniczy zazwyczaj generuje duże ilości emisji CO2 na jednostkę przewożonych pasażerów lub towarów, podczas gdy transport publiczny lub transport zbiorowy może być bardziej efektywny pod względem emisji. Jednocześnie najbardziej uciążliwy dla środowiska, z powodu powszechności stosowania, jest transport ciężarowy. Odpowiada on za 30% emisji wszystkich gazów cieplarnianych wytworzonych przez transport. Lotnictwo, które uchodzi za najbardziej szkodliwy, ale też najmniej popularny środek transportu, odpowiedzialne jest za ok. 10 % emisji pochodzących z transportu. Na dużych odległościach najczęściej stosowanym środkiem transportu są kontenerowce. Fracht morski jest znacznie bardziej ekologiczny niż transport lotniczy. Przy wielokroć większym woluminie przewożonych towarów odpowiada on za 11% emisji. Najbardziej ekologicznym środkiem transportu, który emituje najmniej CO2, jest kolej — jest ona odpowiedzialna za 1% światowej emisji gazów cieplarnianych. 

reklama

Jak ograniczyć ślad węglowy w transporcie?

Przy obecnym stopniu rozwoju technologii transportowych nie ma możliwości całkowitego zlikwidowania emisji gazów cieplarnianych. Nie zmienia to jednak faktu, że można skutecznie ograniczać ich emisję stosując kilka podstawowych i powszechnie dostępnych rozwiązań. 

Pierwszym z nich jest ograniczenie stosowania transportu ciężarowego do minimum. Tu w sukurs przychodzi transport multimodalny, który polega na zastosowaniu co najmniej dwóch środków transportu w jednym łańcuchu dostaw — np. kolei lub frachtu morskiego i samochodów ciężarowych. W rezultacie w transporcie nawet na bardzo dużych, międzykontynentalnych odległościach znacząco spada emisja CO2 do atmosfery. Przykładem takiego rozwiązania są ekspresowe pociągi towarowe poruszające się Nowym Jedwabnym Szlakiem. Pozwalają one na stosunkowo szybki i zoptymalizowany cenowo transport towarów z Chin i innych państw azjatyckich. Co ważne, mają one najmniejszy wpływ na wzrost efektu cieplarnianego. Transport ciężarowy pełni wtedy rolę jedynie pomocniczą — jest odpowiedzialny za przewóz ładunków do terminala przeładunkowego od nadawcy i przewóz z hubu do adresata. 

Jakie są zyski z ograniczenia śladu węglowego w transporcie?

W biznesie proekologiczne zachowania ukierunkowane jedynie na ochronę środowiska naturalnego byłyby szybko zmarginalizowane, gdyby nie realne korzyści, które zyskują firmy korzystające z proekologicznych rozwiązań. Sprawna organizacja transportu, szczególnie na dużych odległościach, uwzględniająca nie tylko zmniejszenie śladu węglowego, ale również korzyści dla przedsiębiorców jest realizowana przez doświadczonych spedytorów. Fachowcy ci są w stanie nie tylko zorganizować i przeprowadzić transport przy najniższych kosztach dla środowiska naturalnego, ale także z zyskiem dla klientów. 

Dobrze zoptymalizowany transport towarów pozwala już teraz na optymalizację kosztów dostawy. Biorąc pod uwagę fakt, że w przyszłości prawdopodobnie czekają nas limity emisji CO2 i koszty związane z ich przekroczeniami, już teraz warto rozważyć wdrożenie transportu multimodalnego w działania firmy. Co więcej, transport multimodalny pozwala na skrócenie czasu dostawy ładunku, dzięki wyborowi najkrótszej lub najszybszej trasy. 

Warto dodać, że wraz z optymalizacją trasy przewozu możesz ograniczać ryzyko uszkodzenia ładunku w transporcie. W tym celu korzystaj z przewozu ładunków opartego na kontenerach. Należy podkreślić, że transport kolejowy jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. 

Zaletą korzystania ze spedycji multimodalnej jeta także outsourcing usług transportowych. W ten sposób usuwasz z firmy trudny i kosztowny element działalności i przekazujesz jego realizację wysoko wyspecjalizowanym podmiotom, które zrobią to szybkiej, bezpieczniej, skuteczniej i taniej. A ty będziesz mógł zająć się rozwojem swojej głównej działalności.

Warto także podkreślić, że wraz z ograniczeniem śladu węglowego w firmie prezentujesz swoje przedsiębiorstwo jako podmiot społecznie odpowiedzialny, zaangażowany w zrównoważony rozwój i ekologię. Taki wizerunek może być bezcenny dla Twoich klientów i kontrahentów. Także w ten sposób podniesiesz konkurencyjność swojej firmy na rynku. 

źródło: Symlog spedycja międzynarodowa

administrator

Przeczytaj również