Właściwa optymalizacja treści publikowanej na stronie internetowej jest niezwykle ważna dla skuteczności pozycjonowania. Słowa kluczowe powinny znaleźć się w meta danych, opisach produktów, poszczególnych podstronach, a także, co szczególnie istotne, we wszelkich publikowanych artykułach.
Z tym ostatnim zadaniem problemy miewa wielu właścicieli stron internetowych. Tym bardziej, że kryteriów, jakie muszą spełnić dobre teksty SEO, jest znacznie więcej. Tworzenie ich w taki sposób, aby przynosiły korzyść w postaci poprawy widoczności strony, nie jest więc tak proste, jak się wydaje. Jednak po kolei – zacznijmy może od wyjaśnienia pewnych pojęć.
Artykuły SEO, czyli jakie? Czym się wyróżniają?
Żeby lepiej zrozumieć znaczenie tego typu treści, trzeba najpierw je poznać i dowiedzieć się, jaka jest ich funkcja. Ich tworzenie to jeden z elementów tak zwanego SEO-Copywritingu, czyli dziedziny, która skupia się na poprawie pozycji stron www w wyszukiwarkach Google dla wybranych słów kluczowych. Powinna ona w odpowiadać na zapytania internautów i wyświetlać się wśród pierwszych kilku wyników wyszukiwania.
W jaki sposób to zrobić? Między innymi właśnie poprzez artykuły SEO, czyli teksty, które spełniają kluczowe kryteria, jakimi kierują się algorytmy Google. Biorąc to pod uwagę, powinny one:
- mieć wysoką wartość merytoryczną – żeby pasować do wspomnianych wcześniej pytań,
- być wypełnione właściwymi słowami kluczowymi – co istotne, muszą one zostać użyte w sposób naturalny. Nie należy na siłę zapychać nimi kolejnych akapitów,
- wyróżniać się odpowiednim formatowaniem – ogromne znaczenie mają więc nagłówki, punktowania, pogrubienia etc.
Trzeba przy tym pamiętać, że zasady SEO cały czas się zmieniają, dlatego bardzo ważne jest również obserwowanie aktualnych trendów i dostosowywanie swojej strategii do tego, co wymyśla Google. Wszystko po to, aby zwiększyć szansę na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce.
Jak tworzyć teksty SEO? Jak wygląda cały proces?
Spełnienie przedstawionych kryteriów nie jest proste. Gdyby było, agencje kreatywne i specjaliści SEO nie mieliby co robić. Właściciele serwisów internetowych sami zajmowaliby się bowiem tym zadaniem.
Tak się jednak składa, że przygotowanie dobrych artykułów, które wzmocnią pozycjonowanie, przypomina złożony proces, składający się z co najmniej kilku etapów.
- Wyszukiwanie i analiza danych. Często realizowana jest to w ramach audytu SEO, polegającego na badaniu specyfiki oraz potencjału strony, dla której mają powstać teksty. Ważne jest opracowanie jej struktury, określenie grupy docelowej i konkurencji. Na tej podstawie przeprowadzanie jest też badanie słów kluczowych (Keyword Research), pozwalające wskazać frazy, wokół których artykuły będą budowane.
- Podział słów kluczowych. Może wyglądać różnie – wiele zależy bowiem od ich potencjału, przyjętej strategii, jak również specyfiki samej strony. Najczęściej grupowane są one na frazy tematyczne, z długiego ogona (long tail – składające się z co najmniej 3 słów), lokalne (ze wskazaniem miasta) oraz ze ścisłym dopasowaniem (np. wskazujące na konkretny produkt, taki jak chociażby „buty męskie sportowe”).
- Plan tworzenia tekstów. Przygotowywane są kryteria, na podstawie których teksty powinny zostać przygotowane. Uwzględniają one między innymi jego długość, rodzaj oraz teść słów kluczowych, liczbę nagłówków, podział tekstu na akapity, a także linki, jakie zostaną umieszczone (np. we frazach kluczowych).
- Publikacja i dystrybucja artykułów. Jest to kolejne, bardzo ważne zadanie. Teksty SEO umieszczane są zarówno na stronie docelowej (najczęściej na jej blogu), jak i poza nią (serwisy zewnętrzne, zapleczowe, fora internetowe, portale społecznościowe).
SEO-Copywriting składa się z wielu czynności, które skupiają się wokół jednego, głównego celu – zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarce Google poprzez uzyskiwanie wysokich pozycji dla popularnych zapytań. Nic jednak nie dzieje się samo i z dnia na dzień, dlatego tak ważne staje się kompleksowe podejście do tego tematu.